František Mariánek, 6. leden 2011
Správný postup při získávání veřejných zakázek
Dokument se zabývá záležitostmi, které by měli znát potenciální zájemci o veřejnou zakázku.
Kapitoly článku

 

 Popisuje způsob uveřejňování veřejných zakázek, čtyři skupiny kvalifikačních předpokladů uchazečů a možnosti obrany uchazeče proti rozhodnutí zadavatele, lhůty a správní poplatky. Rovněž je vysvětlen postup při získání zadávací dokumentace, pokládání doplňujících dotazů a dále náležitosti nabídky a návrhu smlouvy. Jednotlivé kroky jsou doplněny praktickými tipy pro uchazeče.

Uveřejňování veřejných zakázek – kde je hledat

Oznámení o zahájení zadávacího řízení musí být uveřejněno takovým způsobem, aby všichni potenciální uchazeči měli rovné šance se o takovém oznámení dozvědět a podat příslušnou nabídku. Oznámení o zahájení zadávacího řízení se tak podle zákona uveřejňuje v akreditovaném informačním systému, kterým je Informační systém o veřejných zakázkách – uveřejňovací subsystém, provozovaném Českou poštou.

Společnosti zabývající se ve větší míře získáváním veřejných zakázek využívají také některé další informační systémy shromažďující údaje o veřejných zakázkách, jako je například www.allytrade.cz. Tento systém však vyžaduje registraci uživatele.

Řada zadavatelů uveřejňuje oznámení o zahájení zadávacího řízení též na domovských webových stránkách.

Tip:

Z časového hlediska úspornější, než prohlížet webové stránky jednotlivých potenciálních zadavatelů, je pravidelně kontrolovat nově vypsané zakázky na některém z centrálních informačních systémů uvedených shora.

Pro portál BusinessInfo.cz zpracoval advokát Mgr. Marek Doleček, partner advokátní kanceláře Doleček Kahounová Sedláčková.

Podmínky pro získání zadávací dokumentace – doplňující dotazy

Zadávací dokumentace je soubor dokumentů, údajů, požadavků a technických podmínek zadavatele vymezujících předmět veřejné zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky. Zadávací dokumentace je tedy obvykle podrobnější než vlastní oznámení o zakázce a má obsahovat již takové informace, jež umožní podat konkrétní nabídku.

Zadávací dokumentace bude v mnoha případech volně přístupná na internetu na webové adrese uvedené v oznámení o zakázce. Mnoho zadavatelů se k této variantě uveřejnění zadávací dokumentace přikloní proto, že jim to později umožní zkrátit lhůtu stanovenou pro podání nabídek.

Není-li zadávací dokumentace bez omezení přístupná přímým dálkovým přístupem (na internetu), je povinností zadavatele předat či zaslat kompletní zadávací dokumentaci v listinné či elektronické podobě každému uchazeči na základě jeho písemné žádosti, a to do 6 dnů od doručení žádosti v otevřeném řízení a do 2 dnů ode dne doručení žádosti ve zjednodušeném podlimitním řízení.

Písemná žádost o poskytnutí zadávací dokumentace musí být zadavateli doručena nejpozději 12 dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek v otevřeném řízení a nejpozději do 5 dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek ve zjednodušeném podlimitním řízení.

Poskytnutí zadávací dokumentace může být ze strany zadavatele zpoplatněno, avšak požadovat lze pouze náklady na reprodukci zadávací dokumentace, náklady napoštovné a balné a tyto náklady nesmí přesahovat obvyklou výši.

Tip:

Doporučujeme zadávací dokumentaci získat a podrobně prostudovat co nejdříve to bude možné. Každý uchazeč má totiž možnost písemně požadovat dodatečné informace k zadávacím podmínkám. Taková žádost však musí být zadavateli doručena do určité lhůty před vypršením lhůty pro podání nabídek, ve většině případů tato lhůta činí 12 dnů.

Pokud začne uchazeč zadávací dokumentaci studovat později, hrozí (v mnoha případech se tak stává), že na případné nejasnosti přijde až poté, kdy už nemůže vznášet upřesňující dotazy na zadavatele.

Pro portál BusinessInfo.cz zpracoval advokát Mgr. Marek Doleček, partner advokátní kanceláře Doleček Kahounová Sedláčková.

Kvalifikační předpoklady

Zákon rozlišuje 4 skupiny kvalifikačních předpokladů, jejichž splnění lze vyžadovat, a to:

  1. Základní kvalifikační předpoklady
  2. Profesní kvalifikační předpoklady
  3. Ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady
  4. Technické kvalifikační předpoklady

Zákon stanoví zadavateli povinnost omezit rozsah požadované kvalifikace pouze na informace a doklady bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky.

ad 1) Základní kvalifikační předpoklady

Základní kvalifikační předpoklady vyjmenované v § 53 zákona o veřejných zakázkách je povinen splnit uchazeč o veřejnou zakázku sám, není tedy možné tyto kvalifikační předpoklady splnit prostřednictvím subdodavatele.

Základní kvalifikační předpoklady splňuje dodavatel:

  1. který nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin spáchaný ve prospěch zločinného spolčení, trestný čin účasti na zločinném spolčení, legalizace výnosů z trestné činnosti, podílnictví, přijímání úplatku, podplácení, nepřímého úplatkářství, podvodu, úvěrového podvodu, včetně případů, kdy jde o přípravu nebo pokus nebo účastenství na takovém trestném činu, nebo došlo k zahlazení odsouzení za spáchání takového trestného činu; jde-li o právnickou osobu, musí tento předpoklad splňovat statutární orgán nebo každý člen statutárního orgánu, a je-li statutárním orgánem dodavatele či členem statutárního orgánu dodavatele právnická osoba, musí tento předpoklad splňovat statutární orgán nebo každý člen statutárního orgánu této právnické osoby; podává-li nabídku či žádost o účast zahraniční právnická osoba prostřednictvím své organizační složky, musí předpoklad podle tohoto písmene splňovat vedle uvedených osob rovněž vedoucí této organizační složky; tento základní kvalifikační předpoklad musí dodavatel splňovat jak ve vztahu k území České republiky, tak k zemi svého sídla, místa podnikání či bydliště,
  2. který nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání dodavatele podle zvláštních právních předpisů nebo došlo k zahlazení odsouzení za spáchání takového trestného činu; jde-li o právnickou osobu, musí tuto podmínku splňovat statutární orgán nebo každý člen statutárního orgánu, a je-li statutárním orgánem dodavatele či členem statutárního orgánu dodavatele právnická osoba, musí tento předpoklad splňovat statutární orgán nebo každý člen statutárního orgánu této právnické osoby; podává-li nabídku či žádost o účast zahraniční právnická osoba prostřednictvím své organizační složky, musí předpoklad podle tohoto písmene splňovat vedle uvedených osob rovněž vedoucí této organizační složky; tento základní kvalifikační předpoklad musí dodavatel splňovat jak ve vztahu k území České republiky, tak k zemi svého sídla, místa podnikání či bydliště,
  3. který nenaplnil skutkovou podstatu jednání nekalé soutěže formou podplácení podle zvláštního právního předpisu,
  4. vůči jehož majetku neprobíhá insolvenční řízení, v němž bylo vydáno rozhodnutí o úpadku nebo insolvenční návrh nebyl zamítnut proto, že majetek nepostačuje k úhradě nákladů insolvenčního řízení, nebo nebyl konkurs zrušen proto, že majetek byl zcela nepostačující nebo zavedena nucená správa podle zvláštních právních předpisů,
  5. který není v likvidaci,
  6. který nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky, a to jak v České republice, tak v zemi sídla, místa podnikání či bydliště dodavatele,
  7. který nemá nedoplatek na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění, a to jak v České republice, tak v zemi sídla, místa podnikání či bydliště dodavatele,
  8. který nemá nedoplatek na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, a to jak v České republice, tak v zemi sídla, místa podnikání či bydliště dodavatele,
  9. který nebyl v posledních 3 letech pravomocně disciplinárně potrestán, či mu nebylo pravomocně uloženo kárné opatření podle zvláštních právních předpisů, je-li podle § 54 písm. d) požadováno prokázání odborné způsobilosti podle zvláštních právních předpisů; pokud dodavatel vykonává tuto činnost prostřednictvím odpovědného zástupce nebo jiné osoby odpovídající za činnost dodavatele, vztahuje se tento předpoklad na tyto osoby, a
  10. který není veden v rejstříku osob se zákazem plnění veřejných zakázek,
  11. který předloží seznam společníků nebo členů, jde-li o právnickou osobu,
  12. který předloží seznam zaměstnanců nebo členů statutárních orgánů, kteří v posledních třech letech pracovali u zadavatele a byli v pozici s rozhodovací pravomocí pro rozhodování o veřejných zakázkách a
  13. který, má-li formu akciové společnosti, má vydány pouze akcie na jméno a předložil aktuální seznam akcionářů.

Ustanovení bodu 13 vylučuje z možnosti ucházet se o plnění veřejné zakázky akciové společnosti, které mají vydány akcie na majitele. Jedná se o zákonnou formu akcie, která umožňuje snadný převod akcií pouhým předáním - tradicí.

Boby 11 - 13 byly do zákona vloženy na základě poslaneckého návrhu a neproběhlo tedy k nim standardní připomínkové řízení. Tato ustanovení budou zřejmě předmětem zrušení v rámci další novely zákona o veřejných zakázkách. Tato ustanovení nejsou do zákona zařazeny koncepčně a v odborné literatuře se již objevil i názor, že daná ustanovení jsou diskriminační, když neumožňují, aby se veřejných zakázek účastnili i akciové společnosti s akciemi na majitele, ačkoliv dané společnosti jsou schopny řádně plnit své závazky při plnění veřejné zakázky. Nicméně se jedná o zákonnou povinnost a dodavatelé musí do případné novely zákona splňovat i tyto kvalifikační předpoklady.

Velmi důležité a někdy přehlížené ustanovení zákona je § 53 odst. 2, které stanoví, jakým způsobem má být splnění jednotlivých základních kvalifikačních předpokladů prokazováno.

Dodavatel prokazuje splnění základních kvalifikačních předpokladů předložením

  1. výpisu z evidence Rejstříku trestů [viz odstavec 1 a 2 ],
  2. potvrzení příslušného finančního úřadu [viz odstavec 6],
  3. potvrzení České správy sociálního zabezpečení [viz odstavec 8],
  4. čestného prohlášení [viz odstavec 3-5, 7, 9 -12].

Tip:

Uchazeč musí mimo jiné prokázat, že nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky (písm. f)). Tuto skutečnost je třeba doložit potvrzením místně příslušného finančního úřadu. Někdy však uchazeči zapomínají, že finanční úřad nevydá potvrzení ohledně případných nedoplatků na spotřební dani.

Z tohoto důvodu je třeba spolu s nabídkou předložit čestné prohlášení o tom, že uchazeč nemá nedoplatky ve vztahu ke spotřební dani. Absence takového čestného prohlášení může být důvodem pro vyloučení nabídky ze zadávacího řízení!

zpět na začátek kapitoly

ad 2) Profesní kvalifikační předpoklady

Splnění profesních kvalifikačních předpokladů prokáže dodavatel, který předloží

  1. výpis z obchodního rejstříku, pokud je v něm zapsán, či výpis z jiné obdobné evidence, pokud je v ní zapsán,
  2. doklad o oprávnění k podnikání podle zvláštních právních předpisů v rozsahu odpovídajícím předmětu veřejné zakázky, zejména doklad prokazující příslušné živnostenské oprávnění či licenci,
  3. doklad vydaný profesní samosprávnou komorou či jinou profesní organizací prokazující jeho členství v této komoře či jiné organizaci, je-li takové členství nezbytné pro plnění veřejné zakázky na služby podle zvláštních právních předpisů, a
  4. doklad osvědčující odbornou způsobilost dodavatele nebo osoby, jejímž prostřednictvím odbornou způsobilost zabezpečuje, je-li pro plnění veřejné zakázky nezbytná podle zvláštních právních předpisů.

Kvalifikační předpoklady podle písmene a), tedy výpis z obchodního rejstříku či jiné evidence, musí uchazeč doložit sám, není oprávněn splnění tohoto kvalifikačního předpokladu prokazovat prostřednictvím subdodavatele.

Kvalifikační předpoklady podle písmene b), c) a d) je možné prokázat i prostřednictvím subdodavatele.

ad 3) Ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady

K prokázání splnění ekonomických a finančních kvalifikačních předpokladů dodavatele může veřejný zadavatel požadovat předložení jednoho či více z těchto dokladů:

  1. pojistnou smlouvu, jejímž předmětem je pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou dodavatelem třetí osobě,
  2. poslední zpracovanou rozvahu podle zvláštních právních předpisů nebo určitou část takové rozvahy, nebo
  3. údaj o celkovém obratu dodavatele zjištěný podle zvláštních právních předpisů, popřípadě obrat dosažený dodavatelem s ohledem na předmět veřejné zakázky, a to nejvýše za poslední 3 účetní období; jestliže dodavatel vznikl později nebo prokazatelně zahájil činnost vztahující se k předmětu veřejné zakázky později, postačí, předloží-li údaje o svém obratu za všechna účetní období od svého vzniku nebo od zahájení příslušné činnosti
  4. případně i jiné doklady.

Zadavatel je povinen v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení stanovit zveřejnit rozsah požadovaných informací a dokladů, uvést způsob prokázání splnění těchto kvalifikačních předpokladů a vymezit minimální úroveň těchto kvalifikačních předpokladů odpovídající druhu, rozsahu a složitosti předmětu veřejné zakázky. Ve vztahu k pojistné smlouvě na pojištění odpovědnosti za škodu tak musí zadavatel např. stanovit minimální požadovanou výši pojistné částky.

ad 4) Technické kvalifikační předpoklady

Ustanovení § 56 zákona o veřejných zakázkách obsahuje výčet možných podkladů, které může zadavatel požadovat k prokázání technických kvalifikačních předpokladů. Podklady jsou rozlišeny ve třech samostatných odstavcích podle toho, zda jde o veřejnou zakázku na dodávky, na služby nebo na stavební práce.

Tip:

Velice často bývá z technických kvalifikačních předpokladů požadováno doložení seznamu významných dodávek nebo významných služeb realizovaných uchazečem v posledních 3 letech s uvedením jejich rozsahu a doby plnění.

Přílohou tohoto seznamu musí být doklady prokazující, že položky uvedené v seznamu se zakládají na pravdě. Těmito doklady jsou zejména osvědčení vydané či podepsané veřejným zadavatelem či osvědčení vydané jinou osobou, pokud bylo zboží dodáno jiné osobě než veřejnému zadavateli.

V případě, že od jiné osoby než veřejného zadavatele nelze osvědčení získat, lze jej nahradit čestným prohlášením uchazeče.

Podle zákona však čestným prohlášením nelze nahradit osvědčení, jež má být vydáno veřejným zadavatelem – jinými slovy zákon nepočítá s možností, že veřejný zadavatel odmítne osvědčení vydat.

Všechny doklady, jimiž se prokazuje splnění kvalifikačních předpokladů, je třeba předložit v originále nebo v úředně ověřené kopii, nestanoví-li veřejný zadavatel v zadávacích podmínkách jinak.

Tip:

Úředně ověřenou kopii dokumentů lze pořídit u notáře či na obecních úřadech a úřadech městských částí. Aktuální seznam notářů v ČR lze nalézt na webových stránkách Notářské komory ČR.

Cena ověřené kopie jedné stránky formátu A4 činí 30 Kč bez DPH.

Doklady prokazující splnění základních kvalifikačních předpokladů a výpis z obchodního rejstříku nesmějí být k poslednímu dni, ke kterému má být prokázáno splnění kvalifikace, starší 90 kalendářních dnů.

Prokazování kvalifikace u podlimitní veřejné zakázky

U podlimitní veřejné zakázky se splnění základních kvalifikačních předpokladů prokazuje pouze čestným prohlášením, pokud není zadavatelem stanoveno jinak.

zpět na začátek kapitoly

Pro portál BusinessInfo.cz zpracoval advokát Mgr. Marek Doleček, partner advokátní kanceláře Doleček Kahounová Sedláčková.

Nabídka, její náležitosti a návrh smlouvy

Každý uchazeč o veřejnou zakázku musí podat kompletní nabídku ve lhůtě určené pro podání nabídek.

Tip:

Ve stanovené lhůtě musí být nabídka doručena zadavateli na jím určené kontaktní místo. V žádném případě tedy nepostačí předání nabídky k poštovní přepravě. Z důvodu jistoty doručení je vhodné nabídku doručovat osobně do podatelny zadavatele.

Nabídka musí obsahovat zejména tyto náležitosti:

  • identifikační údaje uchazeče,
  • návrh smlouvy podepsaný oprávněnou osobou,
  • prohlášení oprávněné osoby, z něhož vyplývá, že uchazeč je vázán celým obsahem nabídky po celou dobu běhu zadávací lhůty,
  • doklady k prokázání splnění kvalifikačních předpokladů,
  • smlouvu uzavřenou se subdodavatelem, pokud jsou některé kvalifikační předpoklady plněny prostřednictvím subdodavatele.

Uchazeč o veřejnou zakázku může podat pouze jednu nabídku. Uchazeč, který podal nabídku v zadávacím řízení, nesmí být současně subdodavatelem jiného uchazeče v tomtéž zadávacím řízení.

Návrh smlouvy

Pokud jde o návrh smlouvy, mohou v zásadě nastat 2 základní situace.

  1. Zadavatel v zadávací dokumentaci zveřejnil též návrh smlouvy
    • Zveřejněný návrh smlouvy bude velmi často závazný, tzn., že nebude přípustné, aby do něj uchazeč zasahoval jiným způsobem než doplněním předpokládaných údajů na označená místa smlouvy (identifikační údaje uchazeče, nabízená cena, nabízená délka záruky atd.).
    • V takovém případě je uchazeč o veřejnou zakázku postaven do situace „ber nebo nech být“ a většinou na zveřejněný návrh smlouvy přistoupí.
  2. Zadavatel návrh smlouvy v zadávací dokumentaci nezveřejnil
    • V této situaci bude povinností uchazeče, aby návrh smlouvy připravil a spolu s nabídkou předložil. V zadávací dokumentaci nepochybně budou zveřejněny obchodní podmínky veřejné zakázky, z nichž zejména bude třeba při tvorbě návrhu smlouvy vycházet.

Tip:

Při tvorbě smlouvy podle zadávací dokumentace se vyplatí být velmi pečlivý tak, aby nedošlo k opomenutí žádné z podmínek zadavatele – takové opomenutí by mohlo mít za následek i vyloučení nabídky. Rovněž nelze doporučit stanovení přehnaných smluvních sankcí k tíži zadavatele.

zpět na začátek kapitoly

Pro portál BusinessInfo.cz zpracoval advokát Mgr. Marek Doleček, partner advokátní kanceláře Doleček Kahounová Sedláčková.

Uzavření smlouvy

Po podání nabídky následuje proces hodnocení nabídek, což je však interní proces zadavatele. Po výběru nejvhodnější nabídky je zadavatel povinen uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem.

K podpisu smlouvy však nesmí dojít dříve, než uplyne lhůta pro podání námitek, kterou mají ostatní uchazeči, jejichž nabídka nebyla vybrána jako nejvhodnější. Tato lhůta činí 15 dnů ode dne, kdy bylo neúspěšným uchazečům doručeno rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky.

Po uzavření smlouvy jde již mezi zadavatelem a uchazečem o čistě obchodněprávní vztah a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) má možnost uzavřenou smlouvu zrušit jen za velmi striktních podmínek v případě, že se v průběhu zadávacího řízení dopustí dodavatel nebo uchazeč velmi závažného porušení zákona. Je však v jeho pravomoci zadavatele pokutovat, pokud by následně zjistil, že v zadávacím řízení došlo k porušení zákona.

Tip:

Pro hodnocení nabídky zadavatelem mohou sloužit pouze kritéria, která jako hodnotící byla označena v zadávací dokumentaci. Hodnoty jako přehlednost nabídky, její úprava, či přesná cizelace smluvních podmínek v případě, že návrh smlouvy není součástí zadávací dokumentace, nejsou předmětem hodnocení.

Pro portál BusinessInfo.cz zpracoval advokát Mgr. Marek Doleček, partner advokátní kanceláře Doleček Kahounová Sedláčková.

Možnosti obrany proti rozhodnutí zadavatele, lhůty, správní poplatky

Zákon o veřejných zakázkách umožňuje uchazečům bránit se proti jakémukoliv úkonu zadavatele, o kterém jsou přesvědčeni, že je nezákonný a že jim v důsledku tohoto úkonu hrozí nebo již vznikla újma na jejich právech.

Uchazeč se brání podáním tzv. námitek. Námitky musí být zdůvodněné a musí být doručeny zadavateli do 15 dnů ode dne, kdy se uchazeč o domnělém porušení zákona úkonem zadavatele dozví.

Námitky je možno podat také proti rozhodnutí o výběru nejvýhodnější nabídky nebo proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení z účasti v zadávacím řízení. Takové námitky musí být doručeny do 15 dnů ode dne, kdy bylo uchazeči doručeno rozhodnutí o vyloučení z účasti v zadávacím řízení, nebo doručeno oznámení o výběru nejvhodnější nabídky veřejné zakázky.

Tip:

Podání námitek nepodléhá žádnému správnímu poplatku.

O podaných námitkách rozhoduje přímo zadavatel. Zadavatel přezkoumá podané námitky v plném rozsahu a do 10 dnů od obdržení námitek odešle stěžovateli písemné rozhodnutí o tom, zda námitkám vyhovuje či nikoliv, s uvedením důvodu.

Pokud zadavatel námitkám nevyhoví, má uchazeč ještě možnost obrátit se na Úřad s návrhem na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. Návrh musí být Úřadu doručen do 10 kalendářních dnů ode dne, v němž uchazeč obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel jeho námitkám nevyhověl.

S podáním návrhu je uchazeč povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny uchazeče, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 2 000 000 Kč. Tato kauce bude uchazeči vrácena spolu s úroky v případě, že Úřad shledá návrh na zahájení řízení za oprávněný. V opačném případě kauce propadá ve prospěch státního rozpočtu.

Z uvedeného je zřejmé, že podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele je pro uchazeče z finančního hlediska poměrně rizikové.

Tip:

Úřad může řízení o přezkoumání úkonů zadavatele zahájit i bez oficiálního návrhu ze strany uchazeče, a to na základě vlastních zjištění či jiných podnětů. Někteří uchazeči o veřejnou zakázku, jejichž námitkám nebylo vyhověno, posílají na Úřad tzv. „podněty“ k prošetření některých úkonů zadavatele.

Takový podnět nepodléhá žádnému správnímu poplatku a může vést ke kýženému efektu – ke zrušení zmanipulovaného zadávacího řízení – stejně jako oficiální návrh, který je zpoplatněný. Nicméně uchazeči jsou se svými návrhy poměrně úspěšní, když vyhrávají valnou většinu ze svých případů. Děje se tak bezpochyby i proto, že díky kauci se ve formě návrhu obrací na Úřad pouze ti uchazeči, kteří jsou si svým nárokem jisti.

zpět na začátek kapitoly

Pro portál BusinessInfo.cz zpracoval advokát Mgr. Marek Doleček, partner advokátní kanceláře Doleček Kahounová Sedláčková.

Datum: 03.12.2010 | Zdroj: BusinessInfo.cz


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 254
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář