František Mariánek, 30. září 2010
Máte ve Vaší knihovničce?
Tipy na odborné publikace a další zajímavé informační zdroje

 

      V několika posledních týdnech jsem se v rámci svých pracovních cest či při studiu různých informačních pramenů, seznámila s několika zajímavými materiály, které by mohly být zdrojem doplňujících (rozšiřujících) informací zemědělské podnikatele či další zájemce z regionů celé ČR. V následujících odstavcích se je pokusím stručně charakterizovat a uvedu i zdroje, kde je možné získat podrobnější údaje. Řada dále zmiňovaných materiálů je dostupná v knihovně ÚZEI http://www.uzei.cz/left-menu/zemedelska-a-potravinarska-knihovna.html .

   

Na veletrhu Země živitelka 2010 jsem získala tyto materiály:

„Kdo se bojí genů?“

 DVD; autor-Vladimír Kunz; pro Českou televizi vyrobil v r. 2007 HERAFILM (www.herafilm.cz)

Materiál je věnován problematice geneticky upravených plodin a zvířat (GMO). Klade velké množství závažných otázek a snaží se na ně zároveň i odpovídat s ohledem na optimální možnosti dalšího vývoje v oblasti zajištění dostatečného množství potravy pro explozivně narůstající množství obyvatel naší planety.

 

„Kyška jako u babičky“

DVD; vzniklo za podpory Agrární komory (www.agrocr.cz ) a společnosti Billa spol.s.r.o.

Oproti předchozímu DVD je zájemci předložena zcela odlišná problematika – během cca 15 minut je názorně ukázán postup výroby a zpracování mléčného bioproduktu. V počátečních sekvencích nás kamera zavádí do podniku úspěšného ekologického zemědělce (v tomto případě je to farma paní Mužíkovské, která získala i ocenění pro nejlepšího ekozemědělce tzv. Bartákův hrnec) a přes zpracovatele biomléka (Mlékárny Valašské Meziříčí) se divák dostane až k obchodní společnosti, která zavedla značku „Naše bio“ a přes tuto značku nabízí produkty našich zemědělských podnikatelů.

 

Pro přehlednější orientaci mezi tuzemskými producenty potravinářských výrobků v biokvalitě, vydala Agrární komora ČR společně s obchodním řetězcem Billa spol.s.r.o. tzv. „Zelené stránky“. Je to abecední seznam výrobců biopotravin, kde vedle identifikačních údajů výrobce je uveden i konkrétní předmět výroby.

 

 

Festival Znojemský hrozen 2010 (mezinárodní televizní a rozhlasový festival o gastronomii - www.znojemsky-hrozen.cz ) nabídl zájemcům mimo jiné i jednu zajímavou příručku.

„Výroba nefiltrovaného piva s kvasnicemi v domácnosti“

Sešitová příručka; autor František Hnátek;  více informací na www.minipivovaryh.cz

Pomocí jednoduchého zařízení je možno vyrobit kvasnicové pivo v domácnosti z mladinového koncentrátu, který je vyroben ze sladu a chmele jako mladina ve varně pivovaru a následně odsušen ve sprejové sušárně na 96% hmotnosti. Z tohoto koncentrátu se poměrně jednoduchým způsobem nechá připravit chutné, zdraví prospěšné kvasnicové pivo.

 

 

Dalším zdrojem zajímavých a čtivých publikací je i Informační portál www.bio-info.cz (kapitola „vzdělávání“/podkapitola „on-line vzdělávání“), který se intenzivně věnuje trendu „jídlo z blízka“. Kromě kompletního seznamu farmářských trhů, online tržiště pro zemědělské produkty, adresáře Kam pro bedýnky nabízí zdarma zemědělcům a dalším zájemcům řadu návodů a příruček, jak uspět v přímém marketingu. Zatím je možno si přímo na internetu prostudovat (či u některých materiálů objednat v tištěné podobě) například:

„Faremní zpracování ve světle hygienických předpisů“;

Autor- Martina Filipová; Vydavatel: Trast pro ekonomiku a společnost

Materiál je shrnutím cílů a hlavních závěrů studie, jejíž zadání vzniklo během semináře Open space o lokáních ekonomikách a udržitelném rozvoji v únoru 2007.

 

„Návod na vznik a řízení ekologických marketingových iniciativ“

Vydal: Spolek poradců v ekologickém zemědělství ČR

Je to návod na vznik a řízení ekologických marketingových iniciativ v oblasti prodeje produktů ekologického zemědělství. Vychází ze zkušeností z fungování úspěšných ekologických marketingových iniciativ v Evropě.

 

„Marketing pro ekologické zemědělce“

Vydal: Spolek poradců v ekologickém zemědělství ČR

Tato příručka poskytuje základní informace o tom, co to je marketing a jak jeho principy využít pro lepší odbyt zemědělské produkce. Každá ekologická farma má své zákazníky a tato příručka ukazuje způsoby a nástroje, jak si je udržet, případně kde a jak si hledat další.

 

„Agroturistika na ekofarmách – Jak na to?“

Autor – Tom Václavík (více na www.greenmarketing.cz)

Agroturistika je forma podnikání na fungující zemědělské farmě či ranči, zaměřená na zabavení návštěvníků, s cílem přinášet zemědělcům dostatečný příjem. Venkovská turistika je příležitostí zejména pro uplatnění žen, které restrukturalizace odvětví zemědělství připravila o pracovní místa.

 

„Jak úspěšně vytvořit a provozovat systém „biobedýnek“

Autor – Tom Václavík (více na www.greenmarketing.cz)

Způsob prodeje biozeleniny prostřednictvím takzvaných „biobedýnek“ se v posledních letech v Evropě rychle rozšiřuje a dnes jej provozují stovky biozemědělců a obchodníků zejména ve Velké Británii, ale také v Německu či Rakousku.

 

Seznam zajímavých příruček a návodů ještě není zdaleka vyčerpán, doporučuji navštívit informační portál www.bio-info.cz . V současné době se připravuje příručka „Jak úspěšně prodávat na farmářském tržišti“.

 

 

V současné době je k dispozici řada zajímavých informačních zdrojů, kde je možno čerpat konkrétní zkušenosti a doporučení zaměřené na rozvoj regionu i zajímavosti pro využití v osobním životě každého čtenáře. Na závěr bych chtěla upozornit na další zajímavé stránky: www.najdisisvehofarmare.cz ; projekt Nalok.cz;   www.foodnet.cz  

                                                                                                                            

                                                                              Ing. Jana Bačkovská, ÚZEI Praha           

 

 

 


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 294
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář