Renata Šarjaková, 22. květen 2025
MF DNES: Už se zase vaří volební guláš. Ale bude vůbec z čeho?

Mladá fronta DNES/Hovory z lán(ů)

 

Zemědělci si často stěžují, že se na ně – zejména po volbách – zapomíná, ale ve volební kampani hraje zemědělství, tedy spíš potraviny, takřka ústřední roli. Zatímco venku panuje relativně studený máj, předvolební kampaň se dostává do takzvané horké fáze. Horké jako volební guláš.

Na ten strany k přilákání a naklonění si voličů sázely již za Rakouska. Jeden by si myslel, že v době sociálních sítí už bude třeba voliče krmit jen slogany a vizí lepší budoucnosti. Kontaktní kampaň je ale zkrátka kontaktní kampaň. Politik je bez kravaty a v zástěře civilnější, má blíže k masám (v případě guláše i k masu) a volič může kromě letáků hltat i něco teplého do žaludku.

V novodobé historii tuzemské politické kultury tradici volebních gulášů obnovilo ANO s koblihami, které v rámci volební kampaně 2013 v metru rozdával sám předseda hnutí, a další strany ho, jako v případě zářivě bílých košil kandidátů na billboardech, jako vždy následovaly. Třeba takové SPD, černý kůň letošních voleb, v rámci boje proti „fialové drahotě“ a jako oslavu kvalitních a cenově dostupných tuzemských potravin pořádá „jarmarky“, kde potraviny domácí provenience nabízí za „protiinflační ceny“. Pokud odhlédneme od skutečnosti, že v čele strany stojí poloviční Japonec (maminka je z Moravy) a slovo „jarmark“, tedy výroční trh, pochází z němčiny, lze to u „vlastenecké koalice“ brát jako projev národní hrdosti, nikoliv jako následování marketingu ANO.

Koalice SPOLU loni před eurovolbami lákala voliče na „grilování“ klobásek a kandidátů. Tentokrát Petr Fiala nezve ani na rožnění, ani na maďarský guláš, ale varuje před maďarským scénářem. Kdo by se těšil na „polívku“, musí se spokojit s brněnským komikem. To není hanlivé označení pro některého ze členů vlády, ale domácí scéna a povolání „valašského krále“ Bolka Polívky, který na mítincích SPOLU vystupuje.

Já bych spíše než před maďarským scénářem varoval před tím slovenským. Ponechme stranou výlety tamních politiků do Moskvy a podívejme se na tamní soběstačnost v potravinách. Dobře ji vystihl bývalý předseda tamní sněmovny Boris Kollár tak, že kdyby všech jeho 16 dětí chtělo mít na stole slovenské potraviny, dostalo by se sotva na 7. A kdyby chtěly jíst vepřové, tak na 4. Podobně na tom brzy bude i Česko, ať už dopadnou volby jakkoliv. Nebo že by tentokrát nebyly potraviny jen předvolební rekvizity, ale i téma k řešení?

Autor: Jan Doležal, prezident Agrární komory ČR


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 289
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář