- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 27. červen 2025:
AGRObase - magazín Agrární komory České republiky rok 2025
číslo 6/2025&nbs ... více - 30. květen 2025:
Rodinný festival (Do)sečný věnec
Pozvánka na krásný rodinný festi ... více - 29. květen 2025:
AGRObase - magazín Agrární komory České republiky rok 2025
... více
Srbsko očekává příchod dalšího zahraničního maloobchodního potravinářského řetězce
Jak uveřejnil portál „RetailSerbia“, na srbský trh se v dohledné době chystá další potravinářský maloobchodní řetězec.
Jak uveřejnil portál „RetailSerbia“, na srbský trh se v dohledné době chystá další potravinářský maloobchodní řetězec.
Tentokráte se jedná o italský EUROSPIN, který kromě Itálie působí také ve Slovinsku, Chorvatsku a na Maltě. V těchto zemích zaměstnává více než 22 000 lidí a v roce 2024 dosáhl obratu skoro 10 mld. EUR. Skupinu EUROSPIN založili v roce 1993 čtyři podnikatelé jako odpověď na rostoucí poptávku po nižších cenách potravin. Diskontní ceny prodeje potravin lákají stále více obyvatel, a proto je v Srbsku velmi úspěšný řetězec Lidl. Kromě Lidlu působí na srbském trhu také řetězec Maxi ze skupiny Delhaize (u nás tato skupina provozuje řetězec Albert). Z významnějších zahraničních řetězců jsou přítomny ještě Mercator, Roda, IDEA (všechny tyto značky patří chorvatské společnosti Fortenova – dříve Agrokor) nebo řecký SuperVero. Na trhu působí také černohorská společnost Aroma a v poslední době se zde objevilo i ruské MERO nebo makedonský Stokomak. Kromě domácích řetězců (Univerexport, Gomex, AMAN a DIS) však drží stále velký podíl nezávislé lokální prodejny a farmářské trhy. Odhaduje se, že tento podíl činí aktuálně kolem 50 %. Na srbském trhu tak v současnosti probíhá ostrý souboj o zákazníka.
Lze očekávat, že jednotlivé řetězce se budou chtít odlišit částí nabídky a budou hledat nové dodavatele. To by mohla být příležitost i pro české potravinářské firmy, které by mohly k rozšíření dodávek na srbský trh využít také nadnárodních skupin, do kterých již dodávají své výrobky v ČR. V případě Srbska jsou to řetězce Ahold (v Srbsku Maxi), Lidl a také velkoobchodu Mekro (Metro).
Zpracoval:
Vladimír Váňa
zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Bělehradě
Tel: +420 702 169 425, E-mail: vladimir.vana@mzv.gov.cz