- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 30. květen 2025:
Rodinný festival (Do)sečný věnec
Pozvánka na krásný rodinný festi ... více - 29. květen 2025:
AGRObase - magazín Agrární komory České republiky rok 2025
... více - 15. květen 2025:
Podcasty o zemědělství
Karlos videa - podcasty o zeměděství ... více
Příležitosti ve Vietnamu pro kvalitní mléčné výrobky
Mléko ve Vietnamu se objevuje před 100 lety, kdy Francouzi přivezli do Vietnamu první dojnice. Dnes je zde roční obrat s mlékem a mléčnými výrobky přibližně 120 miliard Kč ročně s téměř 10% růstem.
Lídrem na trhu s mlékem je ambiciózní firma Vinamilk, která zaujímá 81 % trhu se slazeným kondenzovaným mlékem, 2/3 trhu s jogurtem a 42 % trhu s mlékem (většinou slazeným). Významné jsou i další místní firmy, v čele s TH Milk. Mlékárenský průmysl zůstává stabilní i v době pandemie Covid-19, dokonce zaznamenává růst. Mléčné výrobky jsou vnímány jako zdraví prospěšné výrobky. Většinou se ale jedná o trvanlivé slazené mléčné nápoje nejrůznějších barev a příchutí. Standardem jsou malá balení, obvykle okolo 150 ml s přiloženým plastovým brčkem.
I když roční produkce dosahuje 1 miliardy litrů čerstvého mléka, pokryje to pouze 38 % domácí poptávky. Zahraniční firmy se chopily šance a nyní je na trhu více než 300 různých značek. Nejedná se jen o import, ale i o investice (Dutch Lady, Meiji aj.). V maloobchodních řetězcích lze nejčastěji vidět produkty z Austrálie, Nového Zélandu a Francie.
Zahraniční firmy zaměřené na mlékárenskou výrobu mohou uspět na vietnamském trhu také s ekologickými a prémiovými výrobky. Vietnam patří mezi nejrychleji rostoucí ekonomiky světa. Příjmy rostou a střední třída bobtná. Segment vietnamských spotřebitelů, kteří hledají více prémiových mléčných variant, jako jsou ekologické produkty, organické mléko, sýry atd., je výzvou i pro české firmy. Například organické výrobky dnes představují pouze 0,2 % celkových maloobchodních příjmů u mléčných výrobků a s jistotou lze očekávat, že o ně bude větší zájem.
Dohoda o volném obchodu mezi EU a Vietnamem (EVFTA) stanovila harmonogram odstranění cel v příštích 3–5 letech pro mléko a mléčné výrobky dovážené z Evropy, na které se původně vztahovaly tarify nejčastěji 10-15 % (např. sýry 10 %, mléko a máslo 15 %).
Zpracoval: Ing. Luboš Marek, místní spolupracovník Ministerstva zemědělství ve Vietnamu, e-mail: commerce_hanoi@mzv.cz