Renata Šarjaková, 21. srpen 2025
Zájem o značku Regionální potravina lámal rekordy i letos

Letošní 16. ročník soutěže o prestižní značku kvality Regionální potravina znovu ukázal její význam v oblasti regionální výroby produktů. Počet žadatelů i přihlášených výrobků oproti loňskému roku opět mírně vzrostl. To potvrzuje, že značka Regionální potravina dlouhodobě přináší lokálním výrobcům potravin známku nejvyšší kvality, regionálního původu a tradice a představuje žádanou pomoc také v propagaci regionální produkce.

 

Letošní 16. ročník soutěže o prestižní značku kvality Regionální potravina znovu ukázal její význam v oblasti regionální výroby produktů. Počet žadatelů i přihlášených výrobků oproti loňskému roku opět mírně vzrostl. To potvrzuje, že značka Regionální potravina dlouhodobě přináší lokálním výrobcům potravin známku nejvyšší kvality, regionálního původu a tradice a představuje žádanou pomoc také v propagaci regionální produkce.

„Letošní počet přihlášených výrobců a výrobků opět překonal loňský rekordní ročník. Jsme velmi rádi, že tento trend pokračuje a svědčí o popularitě ocenění Regionální potravina. Letos soutěžilo celkem 496 výrobců s 1 911 produkty, což představuje oproti loňskému roku, kdy bojovalo 470 výrobců s 1867 produkty, další nárůst,“ uvádí Kateřina Ratajová, ředitelka Odboru administrace podpory kvalitních potravin Státního zemědělského intervenčního fondu (SZIF). Nejvíce soutěžících bylo z Ústeckého a Olomouckého kraje a v nejvyhledávanější kategorii Nápoje bylo celkově přihlášeno 307 výrobků. 


Klíčový přínos ocenění značkou kvality je především v oblasti ekonomické a agroenvironmentální. Vítězové minulých ročníků soutěže potvrzují, že získání ocenění má pozitivní vliv na zvýšení poptávky a prodeje jejich výrobků. Poslední měření ukázalo, že podle 82 procent oslovených výrobců lidé více nakupují jejich oceněný výrobek a zaznamenali i vyšší poptávku. „Cílem soutěže je seznámit veřejnost nejen s nejlepšími lokálními potravinami z našich krajů ale také s benefity a přínosy lokální produkce. Podstatnou součástí je doprovodná komunikační a edukační kampaň, ve které představujeme nejen samotnou soutěž a značku Regionální potravina, ale především důvody, proč si mají spotřebitelé produkty s jejím označením vybírat,“ upozorňuje Kateřina Ratajová a doplňuje: „Za uplynulých 15 let se výrazně zvýšilo povědomí a důvěra ve značku jak u spotřebitelů, tak u samotných výrobců. Díky tomu se značka stala důvěryhodným symbolem kvality a regionálního původu.“ 


Soutěž Regionální potravina je projektem Ministerstva zemědělství a probíhá ve všech krajích České republiky. Soutěžit mohou výrobci malých a středních zemědělských nebo potravinářských podniků. Ocenění se uděluje bezplatně jednou ročně v 9 kategoriích na základě vítězství v soutěži v daném kraji. Ocenění uděluje ministr zemědělství s dobou platnosti na čtyři roky. Značka Regionální potravina tak přináší lokálním výrobcům určitý druh exkluzivity a prestiž. 


SZIF tuto značku spravuje a stará se také o propagaci oceněných regionálních výrobků. V komunikačních kampaních realizuje řadu aktivit na úrovni regionu i celorepublikového dosahu – například product placement v oblíbených televizních pořadech, motivační soutěže, ochutnávky v regionech či účast na významných kulturních akcích. V nejbližší době to je účast na veletrhu Země živitelka v Českých Budějovicích a na Dožínkových slavnostech v Praze na Výstavišti Holešovice. Komunikační podpora tak míří na konkrétní vítěze a dokáže tak mnohem lépe představit jejich příběh a přiblížit ho veřejnosti. 


„Značkou Regionální potravina se oceňuje kvalitní lokální produkce už od roku 2010. Podpora kvality potravin je pro nás dlouhodobou prioritou a těší nás, že zájem o získání tohoto ocenění stále roste,“ říká generální ředitel SZIF Petr Dlouhý a doplňuje: „Veřejnost seznamujeme s kvalitní místní produkcí i prostřednictvím dalších značek – KLASA, biolist, biozebra, Chráněné zeměpisné označení (CHZO), Chráněné označení původu (CHZP) a Zaručená tradiční specialita (ZTS).“ 


Kontakt:
Mgr. Eva Češpiva 
tisková mluvčí 
E: press@szif.gov.cz


Pro editory: 

Soutěž Regionální potravina je projektem Ministerstva zemědělství, přičemž Fond tuto národní značku kvality potravin administruje. Cílem soutěže je podpora domácích producentů lokálních potravin a motivace zákazníků k jejich vyhledávání na pultech obchodů, farmářských trzích či přímo u výrobců. Probíhá ve všech krajích České republiky a soutěžit o značku Regionální potravina mohou producenti malých a středních zemědělských nebo potravinářských podniků. Oceněný výrobek pak získává právo užívat značku zdarma po dobu čtyř let. Producenti se rovněž mohou zapojit do různých marketingových aktivit na podporu jejich podnikání. Mezi nejvýznamnější marketingové nástroje patří podpora značky v médiích. Značka Regionální potravina se objevuje například v televizních pořadech Kluci v akci či Herbář. Pravidelně se můžete se značkou Regionální potravina setkat v časopisech Apetit, Gurmet, Forbes a na dalších významných akcích.  
Informace o oceněných produktech a další informace naleznete na webu – www.regionalnipotravina.gov.cz.
Státní zemědělský intervenční fond (Fond) je akreditovanou platební agenturou pro provádění opatření Společné zemědělské politiky financovaných z Evropského zemědělského záručního fondu, Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova a Evropského námořního a rybářského fondu. Je zprostředkovatelem finanční podpory z Evropské unie a národních zdrojů. V současné době Fond administruje režimy podpor 1. a 2. pilíře Společné zemědělské politiky a Národní dotace. Konkrétně se jedná o přímé platby, tržní opatření a Rozvoj venkova. Fond rovněž administruje národní značky kvality potravin Klasa a Regionální potravina. V současnosti má 7 regionálních odborů a dalších 65 lokalizovaných pracovišť, která poskytují služby žadatelům přímo v místě jejich působení.
Více informací naleznete na www.szif.gov.cz.

 

Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 300
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář