Renata Šarjaková, 2. červenec 2025
Výroba a prodej potravin vyráběných v domácnosti a prodávaných z domu

Základní informace o možnostech výroby a prodeje potravin z domova.

 

 

Při výrobě nebo prodeji potravin z domova je důležité se seznámit s platnými předpisy. Evropské potravinové právo se vztahuje na všechny, kdo vykonávají činnost související s jakoukoliv fází výroby, zpracování a distribuce potravin, což jsou tzv. potravinářské podniky.

Výjimku tvoří domácí příprava potravin a další manipulace s potravinami pro soukromou domácí potřebu, na které se evropské potravinové právo nevztahuje vůbec.

Pro určení, zda se na vaši činnost vztahují plné požadavky potravinového práva, se pro posouzení stanovila klíčová dvě kritéria: "určitá kontinuita činnosti" a "určitý stupeň organizace činnosti".


1. Kritérium určité kontinuity činnosti

Předpoklad „určité kontinuity činnosti“ je naplněn, pokud osoba nakládá s potravinami jednou a vícekrát za měsíc, přičemž se hodnotí měsíční průměr za rok. Pokud je četnost nižší, jedná se o zanedbatelnou kontinuitu činnosti.


2. Kritérium určitého stupně organizace činnosti

Při posuzování, zda má daná činnost „určitý stupeň“ organizace, se zvažuje celkový charakter činnosti a míra organizace potřebná pro zajištění bezpečnosti potravin.

Zohledňují se zejména tato hlediska:

Povaha potraviny: Složitost výrobního procesu a vyšší nároky na zajištění bezpečnosti potravin.

Množství vyráběných potravin: Větší objemy obvykle znamenají vyšší nároky na bezpečnou manipulaci.

Potřeba speciálního zařízení/nástrojů: Například pro výrobu a skladování rychle zkazitelných potravin, které vyžadují dodržování chladicího řetězce a odpovídající vybavení6.

Rozsah konané události: Velikost a délka akce, na které jsou potraviny nabízeny.

Způsob prodeje: Nabídka potravin přes e-shopy nebo online tržiště (např. Aukro, Fler, Bazoš) předpokládá jak určitý stupeň organizace, tak určitou kontinuitu činnosti.

Využití propagace: Propagace služeb a potravin prostřednictvím internetu či dalších mediálních prostředků (reklama, prezentace prodeje) silně naznačuje záměr pravidelného a organizovaného nakládání s potravinami, a to i v případě, že skutečná četnost nedosahuje jedné příležitosti za měsíc.

Co je považováno za propagaci: Cedule/letáky na domě, letáky na obecních vývěskách, plakátová reklama, internetová reklama (včetně bannerů), televizní a rozhlasová reklama, novinová reklama, reklama/nabídka na sociálních sítích (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter atd.), sdílení fotografií s cílem nabízení k prodeji9....

Co není považováno za propagaci: Zcela bez písemné reklamy, ústní sdělení nabídky při prodeji z domu, inzerování obecní/kulturní akce s obecnou informací o zajištění občerstvení.

I v případě, že činnost spadá pod "zanedbatelnou kontinuitu" a "zanedbatelný stupeň organizace" (např. jednorázové, příležitostné nebo nahodilé činnosti s přípravou potravin méně než jedenkrát za měsíc, bez propagace), platí stále povinni dodržovat základní požadavky na bezpečnost potravin dle nařízení (ES) č. 178/2002.

Kdy začnou vztahovat plné požadavky?

Pokud činnost dosahuje "určitého stupně kontinuity" a "určitého stupně organizace", pak se na vás vztahují hygienické požadavky stanovené nařízením (ES) č. 852/2004 a požadavky na poskytování informací spotřebitelům dle nařízení (EU) č. 1169/2011.

V takovém případě je vyžadována registrace u příslušného dozorového orgánu. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) je jedním z těchto orgánů pro mnoho typů činností, Je odpovědností výrobce nebo prodejce pravidelnou činnost oznámit místně příslušnému inspektorátu SZPI. Pokud tak neučiníte, vystavujete se riziku sankce.

Pro další podrobné informace, registrační formuláře a doporučení navštivte webové stránky Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). Doporučujeme zejména článek Vodítko pro výrobce a prodejce potravin vyráběných v domácnosti a prodávaných z domu.


Související odkazy: Informace pro začínající podnikatele (SZPI)

 

 

Hodnocení => průměr 257
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář