- Agrární komora
- Agroweb
- Agris
- Asociace soukr. zemědělství
- Agronavigátor - ÚZEI
- Moravskoslezský kraj
- Min. zemědělství
- Min. pro místní rozvoj
- Min. životního prostředí
- Státní zem. interv. fond
- Český statistický úřad
- Sbírka zákonů
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Vláda ČR
- Evropská unie
- Státní správa
- Poradci MZe
- Krajská informační střediska
- Infovenkov
- 30. květen 2025:
Rodinný festival (Do)sečný věnec
Pozvánka na krásný rodinný festi ... více - 29. květen 2025:
AGRObase - magazín Agrární komory České republiky rok 2025
... více - 15. květen 2025:
Podcasty o zemědělství
Karlos videa - podcasty o zeměděství ... více
Britský supermarket Tesco otevře svůj první obchod zaměřený na zdravé potraviny
Společnost Tesco se chystá otevřít svůj první obchod se zaměřením na zdravé potraviny a také v několika obchodech po celé Velké Británii zavede sekce výrobků „pod 100 kalorií“.
Nový obchod, který bude otevřen koncem tohoto měsíce, bude nabízet pouze zdravé výrobky bez potravin s vysokým obsahem tuku, soli a cukru. Jedná se o další krok ve snaze společnosti přimět spotřebitele ke zdravějšímu stravování. Je to součást čtyřletého plánu, který bude zahrnovat nový rozsáhlý program změn složení produktů s cílem zlepšit zdravotní profil výrobků a zvýšit propagaci zdravých potravin.
„Cílem společnosti Tesco je být místem, kde je nejjednodušší nakupovat zdravé a udržitelné potraviny. Jsme přesvědčeni, že zdravé a udržitelně vyráběné potraviny by měly být dostupné všem, ať žijí kdekoli a mají jakýkoli rozpočet,“ uvedl mluvčí společnosti Tesco.
K zahájení prodeje dochází v době, kdy ministr zdravotnictví Sajid Javid trvá na tom, že vláda UK je i nadále odhodlána zakázat propagaci nezdravých potravin.
Obří supermarkety vytvořily speciální sekce nabízející nízkokalorické verze typicky nezdravých potravin, jako jsou chipsy, sladkosti a dětské cereálie. Spolu se zákazem potravin s vysokým obsahem tuku, soli a cukru vláda UK oznámila také zákaz reklamy na nezdravé potraviny ve stanovenou dobu večer a zákaz bezplatného doplňování sladkých nealkoholických nápojů v sektoru stravovacích zařízení.
Společnost P&O Ferries přerušuje od 17. března 2022 na několik dní své služby
Společnost P&O Ferries (britská lodní společnost, která provozuje trajekty mezi Spojeným královstvím a Irskem a kontinentální Evropou) bez jakéhokoli varování propustila ve čtvrtek 17. března v 11 hodin s okamžitou platností 800 zaměstnanců (z celkových 3 000). Zaměstnanci včetně kapitánů, inženýrů i podpůrného personálu byli z trajektů vyvedeni ochrankou v kuklách pět minut po zprávě, že přišli o práci.
Společnost P&O Ferries zjišťuje jak osobní tak nákladní přepravu a provozuje čtyři linky: Z Doveru do Calais, z Hullu do Rotterdamu, z Liverpoolu do Dublinu a ze skotského Cairnryanu do Larne v Severním Irsku.
Společnost P&O krátkodobě přerušila všechny služby. Ve Spojeném království (především v Doveru) i v Calais narůstá počet nevyřízených zakázek v silniční nákladní přepravě. Služby mají být obnoveny až v úterý 22. března a možná i později. Je proto doporučeno volit jiné trasy do a ze Spojeného království a počítat se zpožděním kvůli zvýšené dopravě a poptávce.
Polovina firem v UK není připravena na nová pravidla omezující propagaci potravin s vysokým obsahem tuku, soli nebo cukru
Podle nového průzkumu téměř polovina britských firem není připravena na chystanou legislativu v UK omezující v obchodech propagaci potravin s vysokým obsahem tuku, soli nebo cukru. Studie, kterou nechala vypracovat organizace pro globální standardy GS1 UK, rovněž zjistila, že 20 % podniků o změnách zákona vůbec neví.
Legislativa, která má být zavedena v UK od 1. října 2022, omezí v obchodech propagaci výrobků s vysokým obsahem tuku, soli nebo cukru. Omezení se týkají např. umístění těchto produktů u vchodů prodejen, konců uliček a u pokladen, stejně jako na úvodních internetových stránkách, internetových stránkách jiných kategorií potravin a na stránkách v sekci nákupního košíku nebo placení.
Pravidla týkající se cen navíc zakáží maloobchodníkům nabízet propagační akce na tyto výrobky, jako jsou např. nabídky „kup jeden, dostaneš jeden zdarma“ a „tři za dva“ apod. Průzkum společnosti GS1 UK však ukázal, že 70 % firem si není vědomo, že takovéto akce budou zakázány.
Legislativa měla v UK původně vstoupit v platnost v dubnu 2022, ale v červnu 2021 byl dohodnut její šestiměsíční odklad, aby se firmy mohly s dostatečným předstihem připravit.
Kromě nových pravidel týkajících se propagace v obchodech mají od 1. ledna 2023 vstoupit v platnost omezení týkající se reklamy na potraviny s vysokým obsahem tuku, soli a cukru. Změny zákona jsou součástí politiky britské vlády v boji proti dětské obezitě a z průzkumu společnosti GS1 UK vyplývá, že většina spotřebitelů tato opatření schvaluje.
Podle průzkumu 68 % nakupujících uvedlo, že s legislativou souhlasí, a téměř polovina zmínila, že jim změny pomohou více přemýšlet o tom, jaké výrobky kupují. Studie také zjistila, že 66 % firem také uznává potřebu regulace, která by omezila nezdravé stravování.
Zdroj
Zpracovali: Paul Wilkins a Tibor Angyal, Místní zástupci ČR pro agro-potravinářství ve Velké Británii, e-mail: uktrade@mze.cz